Berita Terkini.

Tuesday, July 20, 2010

Maksud Producer Price Index / PPI

Bismillah...aku ni mmg lemau sgt nak paham BI, tapi cubalah try trading waktu news ni. Dari maklumat yg aku cari tentang PPI aku dapati maksudnya begini.

Producer Price Index / PPI

Adalah sekumpulan indeks yang menghitung tingkat perubahan harga jual barang dan jasa pada periode waktu tertentu yang diterima oleh para produsen domestik. Singkatnya, PPI mengukur tingkat perubahan harga dari perspektif penjual. Tidak sebagus CPI dalam mengindikasi tekanan inflasi. Tetapi karena memasukkan komponen barang-barang yang sedang dalam proses produksi, PPI seringkali dapat sekaligus memperkirakan CPI.

15. Producer Price Index (PPI) sumber

Definisi:

PPI mengukur purata harga bagi 'fixed basket of capital' dan barangan pengguna di peringkat borong. Ada 3 struktur penerbitan utama untuk PPI: industri; komoditi dan peringkat pembuatan.

Kepentingan:

Ia penting untuk monitor PPI tidak termasuk harga makanan dan tenaga untuk kestabilan bulanan. Ini dirujuk sebagai "core PPI" dan memberi satu gambaran jelas yang mendasari tren inflasi.

Perubahan dalam core PPI dipertimbangkan sebagi perintis bagi inflasi harga pengguna. Tekanan inflasi terhasil bila post "core PPI" lebih besar daripada gain yang dijangka.

Sumber:

Bureau of Labor Statistics, U.S. Department of Labor.

Availability:

Sekitar 11hb setiap bulan pada 8.30am ET. Data berdasarkan bulan sebelumnya.

Revisi:

Data 3 bulan sebelumnya di semak secara bulanan untuk mendapatkan informasi yang lebih lengkap. Faktor ubahsuai musim baru diperkenalkan pada bulan Februari. Revisi ini mempengaruhi sekurangnya nilai data 5 tahun. Significantnya adalah kecil.

Raw Data:

http://stats.bls.gov/news.release/ppi.toc.htm

No comments:

Post a Comment