Berita Terkini.

Tuesday, July 13, 2010

KORELASI PAIR MATAWANG.


Currency Pair Correlation

=====================

Setiap benda Allah s.w.t jadikan berpasangan dan berlawanan, ada putih mesti ada hitam, tua muda besar kecil dan silakan dianalogi sendiri. Begitu juga hal berlawanan samaada dari segi sifat dan tingkah laku juga melambangkan kesempurnaan ciptaan ilahi, ada yang comel lote akasnya hudoh bengee...jahat baik biasa bersilih ganti dalam diri kita sendiri dan macam-macam lagilah.

Dari skop ilmu keforexan korelasi atau correlatian ini memang antara silibus yang wajib kita tahu, ianya sangat penting bagi setiap trader dan analyser sebagai panduan untuk menganalisa pair tertentu. Ianya asas untuk lebih mengenali habit sesuatu currency.

Secara mudahnya sila perhatikan pair currency...

GBP/usd dan EUR/usd misalnya. Tidakkah gbp & eur sama2 digandingkan dengan usd. Kalau gbp dan eur dalam waktu yg sama grafiknya naik, artinya usd sedang lemah.

EUR/usd dan usd/CHF usd dipasangkan terbalik antara eur & chf. kalau grafik keduanya berlawanan arah dalam saat yang bersamaan, maka ini adalah pergerakan usd yang sebenar.

Tetapi misalkan EUR/usd naik, usd/JPY turun, usd/CHF turun, GBP/usd turun maka usd kita anggap weak. EUR sangat kuat, dan GBP sangat lemah, sehingga GBP ketarik sama EUR di pair EUR/GBP.

sumber

No comments:

Post a Comment