Berita Terkini.

Sunday, June 27, 2010

BERSAHABAT DENGAN TREND 1

The Trend is your Friend Istilah ini sangat mashur dalam benak neuron para trader, macam aku jugak...dah tahu yang pertama2 sebelom OP kena tahu arah aliran market, samaada arah aliran meningkat (UpTrend) atau aliran menurun (DownTrend) ataupun mendatar (Sideways juga dikenali sebagai "Flat Market").

Trend Market ni kalau diibaratkan sama macam Iman seseorang, sebagaimana seingat aku Nabi s.a.w ada bersabda "Iman itu bertambah dan berkurang" Bertambah bolehlah kita katakan menaik atau uptrend, menurun pula sebaliknyalah merudown. Setiap benda yang dilakukan hanya bertujuan untuk diingati..maksud aku semua yang Allah takdirkan pada kita hakikatnya agar kita mengingatiNya, juga pada trading...analogikan Up Down ini utk kita-kita.

Seseorang analyser Pro amat jarang tersalah dalam menanalisa, jika tersalah pun semua kesalahan akan diinterpretasikan positif, sebagai batu lonjakan menambah momentum. Begitu halnya dgn iman kita, dosa noda dan kesalahan kita pasti lakukan wajib kita muhasabah dan bertaubat.

Trend Market mengajar kita menganalisa dan memuhasabah diri sendiri agar lebih cenderung mengenal diri sebenar diri, Uptrend melambangkan ketingkatan keimanan yang wajib kita syukuri dan downtrend adalah lambang kemunduran takat keimanan yang wajib kita hindari.

Sebelum menganalisa trending ....Sila tanya diri kita...apakah dan kemanakah arah aliran keimanan kita..? Uptrend or Downtrend...! Jika iman kita selalu uptrend maka berbahagialah sebab kita bersama golongan para kekasih-kekasih Allah dan sebaliknya, persoalan...golongan manakah yang keimanan mereka sentiasa di arus aliran mendatar atau sideways..? Siapa yang boleh jawab :)

Okey....kenapa kita harus bersahabat dengan Trend, bukan bermusuh tapi bersahabat, seseorang yang kita tidak kenali wajarkah kita bermusuh..? Tidak bukan..! Kalaulah musuh apakah langsung tidak bermanfaat untuk kita ambil profit..? Pun tidakkan..!!

Bull dan Bear adalah symbol perdagangan mata wang, keduanya menatang buas yang dalam keExistensian nyata tak semua orang mampu menghandlenya apatah lagi bersahabat. Semasa live trading ibarat kedua-dua menatang ini menyerang kita dari dua penjuru atas dan bawah, jika kita tak chukup knowledgedan education dan experience alamat terobek dan terburailah jiwa raga kita. Akulah yang selalu menjadi mangsanyaa....hukhukhuk.

Bersambung daa.......

No comments:

Post a Comment